Jdi na obsah Jdi na menu
 


Impreza WRX STi: Radikální řez

15. 7. 2008

ObrazekVíření bubnů, slavnostní fanfáry, salva z děl. Dámy a pánové, nová Impreza WRX STi je tady! Se symetrickým pohonem všech kol, plochým přeplňovaným čtyřválcem s výkonem rovných tří set koní a masivním krouťákem 407 Nm. Legenda, která dokázala přenést schopnosti rallye speciálu na veřejné silnice a nebála se jezdit kdykoli bokem, vtrhla ve své nejdrsnější inkarnaci na české okresky.

Hm, tak tenhle předem připravený úvod můžu s klidným svědomím zahodit… Prvních tři sta kilometrů a všechno je jinak. Tedy kromě toho, že se z Imprezy stal hatchback, se toho na první pohled moc nezměnilo. Zůstal starý známý boxer s objemem 2,5 litru, uzamykatelný středový diferenciál i chirurgicky přesný manuální šestikvalt s krátkými drahami. Naprosto nový je ale způsob, jakým dává Impreza STi svůj potenciál k dispozici.

Ten, kdo vám bude tvrdit, že s novým estéíčkem driftoval po okreskách ve stylu Petera Solberga, ten lže! Vymáčkněte si do dlaní tubu vteřinového lepidla a na půl minuty pevně stiskněte ruce k sobě. Přesně tak drží nové STi na silnici. Přilnavost auta odporuje pozemským fyzikálním zákonům, STi umí zrychlit z nuly na stovku za 5,2 vteřiny a víceméně bez nadsázky nezáleží na tom, jestli v přímce nebo na sérii za sebou poskládaných serpentin.

Nejpřiléhavějším přirovnáním k chování STi na silnici bude autíčko na autodráze, které se sveřepě drží své kolejnice. Impreza naprosto stejně neuhne do strany ani o centimetr, sportovní dunlopy 345/40 R18, natažené na (za příplatek zlaté) osmnáctipalcové lité ráfky neprozradí, že se blížíte k limitu. Ani s uzamčeným diferenciálem nevnutíte autu náznak zadokolkové přetáčivosti. To vše do okamžiku, než se auto definitivně utrhne a vycestuje ze zatáčky po čumáku ven.

Nikdy by mě nenapadlo, že přirovnám Imprezu STi k Audi, ale je to tak. Nové STi má mnohem blíže k S3 než třeba k chuligánskému WRX. Hnidopichové, zadržte, nemluvím o kvalitě interiéru (přestože tady ušlo Subaru směrem k Německu obrovský kus cesty), ale o neutrálním chování bez špetky uličnické snahy vystrašit řidiče. Kultivovanost STi je omračující.

Ta tam jsou bezrámová okna i s proslulým aerodynamickým hlukem, o drsný zvukový projev přišel díky symetrickým svodům motor už u předchozí generace. Pocitově nic nenapovídá tomu, jak moc vysokou rychlostí vlastně jedete. Takže až se rozhodnete poprvé auto před zatáčkou rozhoupat, může se stát, že v tu chvíli bude na tachometru 160 km/h. Vážně do toho jdete? Protože na konci skandinávského švihu vás nic dobrého vážně nečeká. Tedy, určitě ne plynulá jízda dveřmi napřed. jestli se tedy nejmenujete Peter Solberg…

Impreza WRX STi je motoristická ikona. Nezáleží na tom, alespoň mně osobně určitě, jestli má prostornější interiér, tempomat, systém snižující spotřebu změnami map řídicí jednotky nebo velký kufr. Podstatnější podle mého názoru je, že pedály jsou nepříjemně daleko od sebe a místo chuti po otáčkách zasahuje omezovač. Zdá se mi, jako by se nové STi otočilo zády k rallye rodokmenu a zamířilo na okruh. A tak pokud přežije zkušební kousek několik dalších novinářských testů, velice rád ho tam začátkem léta vezmu. A pak, na brněnském autodromu, padne finální verdikt.

Potřebujete vědět

Motor: čtyřválec, boxer, turbo
Objem: 2457 cm3
Výkon: 300 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment: 407 Nm v 4000 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 5,2 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Hmotnost: 1580 kg
Spotřeba: 10,3 l/100 km
Cena: 1 148 800 Kč

(Jan Červenka, Speed)