Seat Leon FR na mosteckém okruhu
Seat pro Leon nově nabízí sportovně laděnou verzi FR, která sice není tak sportovní jako Leon Cupra R, vcelku zábavné svezení ale dovede zprostředkovat. V nabídce je pět motorů, nový model jsme se základní jednotkou 1,4 TSI vyzkoušeli na mosteckém autodromu.
Kombinace Leonu FR s výkonem pouhých 125 koní a „rychlého“ autodromu v Mostě se na první pohled jeví jako nesmyslná kombinace. S tak malým výkonem by asi bylo lepší jezdit v Sosnové říkal jsem si, když jsem koncem října sedal za volant jednoho z šesti leonů, které do Mostu přivezl tuzemský importér. Mimochodem písmena FR znamenají Formula Racing, což zní hodně sebevědomě. Vypínám ESP, řadím jedničku a vyjíždím. Na okruhu, jehož pozadí lemují načervenalé listy stromů, panují ideální podmínky, je sucho, teplota vzduchu je nějakých 10 stupňů. Mostecký autodrom je dlouhý 4,2 kilometru a má 21 zatáček (přičemž 9 je levých).
Přeplňovaná benzínová čtrnáctistovka má 125 koní při 5000 otáčkách, točivý moment 200 Nm je dostupný v rozmezí 1500 až 4000 otáček, pružnost motoru je tedy dle očekávání velmi dobrá. Pro úplnost, základní verze zvládne stovku za 9,7 vteřiny, zrychlení 80-120 km/h jí trvá rovných 12 vteřin a jede až 197 km/h.
V nabídce je ještě čtyřválec 1,8 TSI (160 k), který je s vyšším výkonem a objemem 2 litry i v Octavii RS, což je pro Leon FR nejspíš ideální kombinace. Dvoulitrové TSI s výkonem 200 koní se dodává výhradně s DSG. V nabídce jsou i dva turbodiesely – 140 a 170 koní (silnější motor rovněž nelze kombinovat s manuální převodovkou).
Brzdy se velmi dobře dávkují a vzhledem k tomu, že jsme jeli jenom pár kol, nezaznamenávám jejich tendenci vadnout. Při ostřejší jízdě a větším počtu odkroužených kol by to samozřejmě bylo jiné. Problém není ani s klasickou šestistupňovou manuální převodovkou, kterou koncern VW montuje do většiny modelů – dá se s ní řadit rychle, dráhy jsou přesné a přiměřeně krátké. Řazení ale ke slovu moc nepřišlo – prakticky celý okruh jezdím na trojku, čtyřku jenom na cílové rovince, která měří přesně 792 metrů.
Seat Leon FR na okruhu v Mostě.
FOTO: SEAT ČR
Elektronická náhražka samosvoru pomáhá
Jezdíme za doprovodným autem, které ukazuje ideální stopu. Nejede se „na krev“, ono v šikanách můžete jedině ztratit, ale čas v nich nezískáte. Po okruhu se kolona šesti aut rozhodně neloudá, v cílové rovině ručka rychloměru ukazuje 160 km/h. Základnímu Leonu FR chybí na zdejším autodromu výkon, přesto je svezení příjemné a zábavné – řidič se o to víc soustředí na pilování ideální stopy nebo vhodného okamžiku, kdy začít brzdit...
V zatáčkách hodně pomáhá elektronická uzávěrka diferenciálu XDS. Elektronická náhražka sice nenabídne tak vytříbené jízdní vlastnosti jako klasický mechanický samosvorný diferenciál, v projížděných zatáčkách je ale jasně cítit, že se neprotáčí vnitřní odlehčené kolo. Řízení nemá moc citu a mohlo by být tužší, přicházející nedotáčivost je ale lehce rozpoznatelná a korigovatelná ubráním plnu. Přední pneumatiky pískají, leon se ale kupodivu příliš nenaklání a s překvapivou ochotou se vrhá do další zatáčky.
Tuzemské zastoupení registruje na Leon FR už od poloviny října 41 závazných objednávek, což je překvapující – tenhle model v Česku předtím ještě nikdo neviděl. Základní verze s benzínovou čtrnáctistovkou stojí 433 900 korun, lepší je ale připlatit si 35 tisíc za 1,8 TSI.
Seat Leon FR na okruhu v Mostě.
FOTO: SEAT ČR