VW Golf VI GTI
Agresivnější styling i bez spoilerů. Kvalitnější materiály i zpracování. Vyšší výkon. V showroomech už začátkem příštího roku.
Ani šestá generace Golfu neochudí zákazníky o legendární hot hatch GTI. Zájemci o rychlý Volkswagen, který se poprvé představuje na právě probíhajícím pařížském autosalonu, se mohou těšit především na mnohem agresivnější tvary. Vůz by měl podle Marka Lichteho, šéfa exteriérového designu, korespondovat se vzhledem dalších připravovaných výkonných modelů. Samotný nový Golf GTI má výhodu, že už model v základním provedení nabízí dramatické křivky, jež v případě ostré verze návrháři dále rozvinuli až do podoby, kterou vidíte na fotkách.
Řeč je především o přední části s úzkými světly a grilem masky. GTI má v přídi výraznější vstupy pro přívod vzduchu ke chladiči a jinak umístěná mlhová světla, takže jenom letmý pohled stačí k tomu, aby okolí pochopilo, s kým má tu čest. „Tyto tvary vytvářejí jasný efekt. Auto na ulici zdůrazňuje své sportovní ambice,“ říká Mark Lichte, podle něhož budou podobně vypadat i další modely s označením GTI (řeč je například o ostré verzi Volkswagenu Polo). „Tímto bych nerad naznačoval něco o Sciroccu GTI. Kdyby se ale tohle auto nakonec přece jenom objevilo, vypadalo by hodně podobně jako nový Golf GTI,“ připouští Lichte.
Designové oddělení VW se očividně snaží vyhnout tomu, aby GTI vypadalo jako auto s přehnaně vysokou karoserií, než jaké je ve skutečnosti, což byl případ minulé generace. A velkou roli hrají u sportovních modelů také kola. Automobilka se rozhodla zachovat věrnost osvědčenému designu s pěti dírami. Hlavní změna tak souvisí pouze s barvou jejich povrchové úpravy. Tradiční šedivou nahradila čerň, kterou jsou lakovány vnitřní stěny mezi paprsky. „Jde o malou úpravu, ale s velkým efektem,“ komentuje kola Mark. Mezi významné novinky modelu GTI patří i jeho výrazně kvalitnější kabina. Konstruktéři si vypůjčili některé prvky od Audi, například osvětlení páky řazení a přístrojové desky. Stylistikou čtyř kruhů se nechal inspirovat i design sedadel a zploštělého volantu.
Dramatické linie samozřejmě najdete nejen na přídi, ale pokračují i vzadu, kde poutají pozornost mohutné koncovky výfuku zapuštěné do nárazníku, což jsou další poznávací znaky příštích GTI.
Jednou z hlavních snah designérů bylo „nafouknout“ vzhled nového GTI tak, aby se nemuselo plýtvat spoilery. „Výsledkem jsou agresivní, ale přitom čisté linie a auto není zbytečně zatíženo body kitem, což by znamenalo další nepříjemné kilogramy navíc,“ vysvětluje Lichte. Až se nové GTI objeví příští rok na jaře na showroomech, bude mít pod kapotou přepracovaný benzínový přeplňovaný dvoulitr TFSI, jenž se v mírně pozměněné podobě používal v modelu Edition 30 páté generace. Na přední kola půjde
210 koní a 280 Nm. Automobilka tvrdí, že stovku by auto mělo zvládnout za 7,2 s a maximální rychlost se zastaví na hodnotě 240 km/h. Šesté vydání Golfu GTI bude při jízdě těžit také z aktivních tlumičů DCC a elektronického diferenciálu XDS. Počítá se i s ostrou verzí R, vybavenou pohonem všech kol a výkonem téměř 270 koní, která by měla v nabídce Volkswagenu nahradit model R32.
Ekonomický paradox
„Při vývoji nového Volkswagenu Golf se nám podařilo podstatně snížit náklady,“ komentuje splněný cíl ředitel projektu Rolf-Werner Scettler-Kohler. Nižších nákladů bylo dosaženo také díky tomu, že nový Golf nebude vyráběn na třech místech, jak se původně předpokládalo, ale pouze ve Wolfsburgu a ve Zwickau. Bruselská linka automobilky tak prozatím vypadla ze hry. Spoustu peněz pomohl ušetřit také jednodušší systém montáže, který kromě rozpočtu šetří i čas.
(Julian Rendell, Autocar)